Beschrijvend jaarverslag 2015

Inleiding

De stichting is op 30 januari 2009 opgericht en verleent financiële steun aan IPHC Huruma Children Restoration Home, een kindertehuis in Eldoret, Kenia. De stichting draagt daarmee bij aan de continuïteit van de opvang van ruim 50 kinderen in het tehuis. Er heeft in 2014 geen wijziging van het bestuur plaatsgevonden.

Bestuur

Het bestuur is in 2015 7 keer bij elkaar geweest. Zoals steeds vormden de financiën, de activiteiten gericht op het verkrijgen van financiële middelen en de ontwikkelingen in het kindertehuis zelf de belangrijkste onderwerpen waarover werd gesproken. Vanuit het bestuur is het kindertehuis in 2015 niet bezocht. Wel heeft een bevriende relatie, dhr. Henk Penseel begin 2015 een bezoek gebracht aan Eldoret. Zijn verslag was positief over het tehuis.

Het kindertehuis

Twee belangrijke verbeteringen konden in 2015 in het tehuis worden doorgevoerd. Het meest noodzakelijk was de betegeling van de sanitaire ruimtes van de meisjesafdeling. De jongensafdeling was al eerder betegeld, waarbij kon worden vastgesteld dat deze ruimtes hierdoor enorm opknappen en aanzienlijk hygiënischer worden. Via Livingstone, de dagelijkse leider van het tehuis, hebben we bedankjes van de meisjes gekregen. In een andere wens kon ook worden voorzien: alle kinderen hebben een eigen metalen doos gekregen, waarin zij hun eigen spullen kunnen opbergen. De dozen zijn gemaakt in de eigen metaal workshop van het tehuis waar de beroepsopleiding metaalbewerking plaatsvindt. Dit dozenproject draagt bij aan de individuele ontwikkeling van de kinderen. De in 2015 doorgevoerde verbeteringen konden worden gefinancierd uit de opbrengst van de fooienpot van Café Averechts in Utrecht gedurende de maanden november en december van 2014.

Scholing

Dankzij de steun van een bevriende stichting kunnen kinderen naar het voortgezet onderwijs. Begin 2015 volgden 22 kinderen een vorm van voortgezet onderwijs. In de loop van dat jaar hebben 5 kinderen eindexamen gedaan en werden 4 kinderen toegelaten tot vervolgonderwijs. Per saldo volgen nu dus 21 kinderen dit onderwijs. Duidelijk is dat door deze steun de toekomstperspectieven van een aantal kinderen sterk worden verbeterd. De resultaten die de kinderen op school boeken, zijn vrijwel steeds goed tot uitstekend. Een aantal jongeren is doorgestroomd naar de universiteit.

Vooruitblik

Ook in de komende tijd zullen wij onze aandacht blijven richten op mogelijkheden om het tehuis financieel meer onafhankelijk te maken. Tegelijkertijd wordt het tehuis ook geconfronteerd met toenemende eisen van de Keniaanse overheid met betrekking tot de opzet en inrichting van het tehuis, hetgeen meestal gepaard gaat met nieuwe uitgaven. Financiële steun blijft daarom voorlopig nog steeds noodzakelijk. Wij blijven met groot enthousiasme werken voor dit mooie project, samen met de leiding in Eldoret, daarbij gesteund door velen in en (soms ver) buiten Oudewater.